Høstseminaret, kommunikasjonsforeninga, Ålesund 20 oktober 2005
Personlig publisering, hva er det?
Kommunikasjonsmodellen
Endringer i kommunikasjonsmodellen
Mange-til-mange
Publikumssyn
Publikums forventninger til nye media
PR, reklame og nettet: Eksempelet Marqui
Google om public relations blog
Marqui's produkt: Markedsføring på nettet
Hva Marqui gjennomførte
Søkemotorenes rolle: yahoo, google, alta vista
Annenberg online journalism review: The cost of ethics: Influence peddling in the Blogosphere. Diskusjonen om Marqui's "pay to blog" politikk.
En betalt blogger forteller hvorfor hun ikke vil ta betalt lenger: molly.com
Men kan vi tross alt konkludere at marqui har oppnådd det de ville? Blogger som markedsførings- og oppmerksomhetsskapende redskap har blitt et meme, en tanke som blir spredd og akseptert uten at noen egentlig kan vise til forskningsresultater eller gode kilder for at det faktisk virker.
Dana Vanden Heuvel: weblog med fokus på markedsføring gjennom sosial software - effektiv markedsføring av hans egen oppdragsvirksomhet, første treff på google.
"how to blog for fun and profit" - enda en av utallige oppskrifter på hvordan blogging kan bli et redskap for å tjene penger.
Er det bloggen som er så stor, eller er dette et uttrykk for en annen endring? Er det mulig å finne ut? Hva har egentlig skjedd med media for å gjøre kommunikasjonssituasjonen så fremmed?
Hjemmesider
Grit og Niels Eriks hjemmesider - et tilfeldig eksempel på en personlig hjemmeside, funnt og valgt via et søk på google
Høgskulen i Volda - et ikke så tilfeldig eksempel på en hjemmeside for en større organisasjon
Sosial programvare
Wiki
Wikipedia
Weblogger
Blogger, Wordpress, Movable Type
Leserteknologier
Feedburner
Linkdeling
del.icio.us
Bildepublisering
Flickr
Videoblogging: vog
Adrian Miles' vog manifesto og vog
Steve Garfield's Video Blog
Audioblog
Audioblog.com
Audioblogging on typepad - bruksanvisning for lydblogging
Podcasting
Doc Searle om Podcasting
podcast.net - the podcast directory
Dataspill
wow europe
Er det vits i å blogge?
Vi tester teknologien:
Lage blogg - teknologi, teknikk, innhold, vedlikehold, plan og image
Poste bilder til Flickr - teknikk, krav, estetikk, funksjon
skrive kommentarer - redaktørrollen, ansvar, vedlikehold
blogge fra Flickr - sosial software og sammensatte media