tirsdag, september 11, 2012

Brukeren 12. sept 2012

Om Agency: For å forstå agency er det nødvendig å forstå noen andre, beslektede begreper som makt og personlig frihet.  

Om talehandlinger: Idéen om at det er en kobling mellom retorikk og agency (frihet og mulighet til handling) kan knyttes til Habermas' idé om den kommunikative handlingen som igjen er beslektet med teorien om talehandlinger.

Talehandlinger er locutionary, illocutionary og perlocutionary - det er selve handlingen "å tale", det er meningen av talen, og det er hva vi faktisk gjør med talehandlingen.

Vi lover noe (eller ikke).

Vi dummer oss ut og prøver å forklare det.

Vi leter etter noen, og av og til finner vi dem.

Vi skaper sammenhenger, og dermed verdensbilder. (Ingen sammenheng mellom linkene ut over tema og at de står for ganske så ulike verdensbilder.)

Vi gir oss, blir kritisert for det - og vi begynner på nytt.

 #drittunge - noen ganger blir vi sinte.

Og noen tror på at ord kan bidra til ærlighet.

Mens andre bruker ord til å skape mønstre for økonomisk utvikling som bygger - og feller - nasjoner.

Fan-fiction på youtube, hvor fans legger sine egne ord (og fantasier) inn i andres universer: Assassin's Creed fan film Indiana Jones fan film

Manipulasjon av innholdet for å late som om det er amatører bak: Why every guy should buy a wii fit. En video som provoserer fram respons. Og så er det noen som henger seg på trenden.

 lonelygirl15 - en videoblogg fra en ung pike som ikke var den amatøren hun så ut som.

.....
Etter denne lille kalde dusjen over "online agency" entusiasmen, en video fra en student fra min gamle høgskole i Volda, en som brukte Youtube ganske så effektivt for å nå ut til verden, Lasse Gjertsen.