Wilson og Ogden: Strategic Communications Planning, chapter 7; Designing strategies and tactics to send messages.
Wilson
og Ogden gir noen gode råd for hvordan planlegge selve
kommunikasjonsprosjektet. De begynner med å snakke om kreativitet, og
går derfra til å understreke betydningen av kanalen. Boken er litt
gammel, så deres oversikt over kanaler med og uten interaktivitet er
litt utdatert. Modellen over interaktivitet/ikke interaktivitet er et
nyttig utgangspunkt for å vurdere denne funksjonen hos sosiale medier.
William L. Benoit: "En teori om imagegenoprettelse"
Benoit skriver om informasjonskriser og krisetiltak.
”To grundantagelser udgør fundamentet for denne teori. For det første at kommunikation bedst kan forstås som en målrettet aktivitet. For det andet at bevarelsen af et positivt omdømme er et af de centrale mål for kommunikationen.”
Benoit begynner med å diskutere kommunikasjon som målrettet aktivitet, bevisst og intendert aktivitet. Han viser til at ”alle budskaber har indholds- og relationelle dimensioner.” (s 15). Han modifiserer dette noe ved å påpeke at ikke alle mål og ikke alle kommunikative handlinger er like presise, noen ganger er både mål og handling vag eller vanskelig å definere (skjulte dagsordener).
Benoit understreker at et godt omdømme er sentralt for å opprettholde kommunikasjonen, og derfor er det helt sentralt å gjenopprette et godt omdømme når det har blitt skadet. I denne diskusjonen bruker han begrepet face (s 18), og linker til Goffman om face-work. For å gjennopprette image etter å ha tapt ansikt viser Benoit til noen strategier: 1) Benekte at den skadelige hendelsen fant sted. 2) Unndra seg ansvar og dermed omstøte oppfattelsen av hendelsen ved for eksempel å vise til ytre omstendigheter som førte til den, og forskyve skyld, eller hevde at det var et uhell eller at det var gjort med gode intensjoner. 3) Redusere begivenhetens krenkende karakter ved å avstive image ved å forsterke det, eller minimere betydningen av hendelsen. Her er det også alternativer å angripe anklageren eller tilby kompensasjon. Se s. 28 for en liste av strategier.
Ruth E. Page: "Celebrity Practices: Stories told in Twitter."
Page defines celebrity profiles as first-person twitter accounts from people with a continuing celebrity status on twitter (20 000+ followers) and in the mainstream media. Celebrities either have very large twitter folowings and gain status from mainstream media from this, or they have recognition in mainstream media, and gain large twitter following this this. They continously update their accounts to create a sense of conversation with their following, but they are not themselves following their fans to any comparable extent. In general celebrities use the one-to-many concept of regular mass media, with one sender to a large audience. Celebrities emphasize the "here" and "now" of their twitter updates, as a way to enhance their regular marketing and promote events, products and activities, and work as infomation sources, not as friends for their fanbase.
Page further discusses embeddedness, how the meaning of the tweets is constructed from the context. Examples are updates for a progress and commentary for shared events. These are light versions of intertextual stories, where tweets create links between events and experiences, but also between people, through re-tweets, and other resources, such as web-pages, weblogs and other media. Page describes these activities as both face-enhancing discourse, and to build solidarity between speaker ad listener. Of particular interest is the co-telleship of modified tweets, which is different from what we see in other SNS's.
Dawn R Gilpin: "Working the twittersphere"
Gilpins
analyse viser at den viktigste bruken av twitter er å etablere
forbindelser.
Identitet konstrueres gjennom en kombinasjon av sosiale nettverk og
innhold som understreker forhold. Når dette skjer gjennom nettverk som
twitter brukes det nettverket som Gilpin beskriver det med referanser
til boyd & Heer: ”Connections to other users on such sites have
been described as ’public displays of connection’ that add value and
validity to an individual’ identity performance.” Gilpin fortsetter med å
demonstrere hvordan Twitter gjør dette gjennom bruk av funksjoner som
”reply” (@noen), ”retweet” og # eller hashtags som angir viktige tema.
Hun behandler de ulike forbindelsene som et retorisk uttrykk, og
analyserer dem som utsagn, som retorikk.
Gilpin understreker også hvordan et sosialt medium får betydning gjennom
at det blir brukt, uavhengig av dets funksjon. Som et selvoppfyllende
profeti blir twitter viktig for kommunikasjonsarbeidere fordi andre
kommunikasjonsarbeidere (journalister, PR-arbeidere,
informasjonsarbeidere) bruker twitter.